måndag 30 juli 2012

Hallonsylt med muscovadosocker

Igår plockade jag 1,8 liter vildhallon. Sedan jag ätit upp en del....blev det 1,5 liter kvar att göra sylt på. Det är verkligen hallontider och nedan följer några bilder samt receptet.

1,1 liter plockade här på tomten samt
bredvid vägen en bit bort mot nya kyrkan.
Som sagt, en del hamnade i mig också...jag kunde bara inte motstå!
Den ena av buskarna vid drivbänken.

Med mjölk och lite muscovadosocker (i detta fall Fair Trade från Filippinerna),
blir det jättegott!
Sedan gav jag mig ut och plockade mer. Det blev sju dl till av vardera hallon och svarta vinbär från en vild buske som växte bland hallonen. Vinbären frös jag in, liksom jag gjort med dem från de egna små buskarna här på tomten.

Det blev tre burkar sylt. Vanligtvis har jag inte sådana små hättor på burkarna, men nu skulle jag lägga in bilden på bloggen och då måste jag ha något på locken för att dölja varumärkena. Än är ju inte det här en reklamblogg! Jag gjorde så att jag klippte cirklar av en gammal sliten handduk, som har hängt med sedan August Södermans väg och jag kom på att det här ju är ett utmärkt sätt att ta vara på gamla handdukar - allt slitet behöver ju inte bli fönstertrasor!
Nu hoppas jag att sylten blev god. Det visar sig när vi äter våfflor längre fram i augusti - september!

Recept:

1,5 l hallon
500 g socker
100 g muscovadosocker

Varva bär och socker och låt stå kallt över natten. Koka tio minuter. Klart!

Inga kommentarer: