tisdag 12 november 2013

Nu har det kläckts en liten kyckling, minsann!

Nu är den första lilla kycklingen kläckt! När jag vid 16-tiden var ute för att ta in sex av de sexton äggen på golvet innanför dörren, hörde jag hur det pep under hönan. Jag gick efter kameran, men lyckades inte fånga den lilla krabaten på bild. När hönan vände på sig, såg jag dock att det var en liten svart-grå en! Ägget den kom ifrån var Majas, dvs inte från den ruvande hönans egna. Av dem blir det nog dessvärre ingenting!

Maja lade ju ganska länge sina ägg i samma rede där Dora ruvade - tills för 16 dagar sedan, då hon började lägga på golvet. Dora har nu ruvat i 27 dygn och det låg redan några av Majas ägg där när hon lade sig. Det innebär att det ligger 9 av Majas ägg under Dora och att något eller några till av dem har chans att kläckas.  Nu hoppas jag att kycklingen överlever natten under mammas värmande kropp och fjädrar, så får jag återkomma med bilder av den lilla krabaten! Tills dess får ni nöja er med en bild av den ruvande mamman!



...och av Majas 16 ägg på golvet innanför dörren. Sammanlagt har de två nu lagt 97 ägg sedan den 6 o 13 september!





Inga kommentarer: