fredag 2 augusti 2013

Operation målning pågår!

Det har målats lite mer än vanligt de senaste veckorna.



Mats har målat verandastaketet två gånger. En strykning återstår, men det kan göras när spjälorna är på plats.
Martin skrapade i helgen som gick fönsterfodren mot norr och målade dem en strykning. Två återstår men det är en betydande skillnad redan nu!
Martin och jag skrapade i vårt anletes svett (vi tog ett välbehövligt dopp i Skagern efteråt) de två blå stolarna och soffan, som jag köpte på loppis i Bäckhammar för sådär 10 år sedan. Redan efter något år hade plastfärgen börjat släppa och de målades då en gång med äggoljetempera av Agnetha N och mig. Med tiden har dock mer gammal plastfärg (vi skrapade då inte bort allt) släppt, så stolarna såg rätt anskrämliga ut och armstöden var inte direkt sköna att lägga armarna på! Bilden ovan visar stolen efter skrapningen.

Efter ytterligare någon skrapning och efterföljade målning, såg soffan så här fin ut. Framför allt slipper väl den som sitter i den riskera att få flagor som fastnar i kläderna eller vassa flagor som sticker i underarmarna. Ska försöka komma ihåg att slå in resterande utskjutande små spikar också - trist om någon  river sönder fina sommarklänningen....

Det var den här gamla färgen, som jag målade dassdörrarna med första våren jag hade huset (köpte huset hösten 1998), som jag använde. Knappt halva burken var kvar, vilket räckte till bänken och lite påbättring på dassdörrarna. Färgen finns inte mer, så nu får jag försöka hitta någon liknande till de två stolarna.
Dessutom har jag faktiskt också målat den möjligen 100 år gamla bänken på verandan med ca 50 år gammal grön färg från Linhultstiden. Den var "tixotrop", dvs rinnfri, stod det på burken, men det märktes inte när jag målade med den. Även den tog slut precis när bänken var färdigmålad. Nu ser den lite lagom mossgrönt shabby chic ut!

2 kommentarer:

Martin sa...

Vad fin soffan blev!

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Ja, visst blev den! Igår fick jag köpte jag också en halv liter till (specialtillblandad) och målade de båda stolarna. Så nu är det klart! - Vilket det troligen inte blivit utan din skraphjälp! Tack, Martin!:-)