söndag 19 maj 2013

Södra Rådas östra "kust"

Idag gick jag en promenad med Ingrid i Runnäs och hennes två hundar genom skogen från Runnäs ner till sjön; dvs till den östra stranden av Södra Råda. Märkligt nog har jag aldrig tidigare varit där, men många gånger tittat på kartan och undrat hur denna "kust" ser ut. Nu fick jag se det. Den var märklig och vyn ovan.

Först och främst låg vinden på från öster så att det var "gäss" på vågorna och hela strandlinjen är full av större och mindre stenar. Mitt emot ligger Labackanäset och i norr Fale Bure holme, som jag alltid varit van att se i ett annat väderstreck från Linhult.

Tyvärr hade jag ingen kamera med, men det var en vild natur där, som var fascinerande. Hunden Idun låg i och simmade mest hela tiden och själv blev jag väldigt badsugen. Vattnet var inte så vådligt kallt heller (jag gick i med fötterna).

Fina svampmarker är det där också och jag kan mycket väl tänka mig att göra ett nytt besök på denna sida Södra Råda. Det finns inget naturligt inbjudande där, men det är väl det som är charmen.

Inga kommentarer: