onsdag 31 december 2014

Nya bokskåpet

...som egentligen är mycket gammalt, är nu köpt och hämtat. Jag tippar att det är ett originalskåp och som har stått i Österviks kapell sedan det var skola där. Den historiken vill jag bevara väl! Skåpet är handådrat och lite slitet, men vackert blått inuti. Österviks kapell stod klart 1872 och skolsalen rymde 70 barn som alla kom från familjer som arbetade eller bodde på det närbelägna Gustavsviks säteri, kan man läsa på den här sidan. Österviks kapell, Kristinehamn

Österviks kapells skola var ju den första i Sverige med matbespisning och i Österviks kapell gifte jag mig en gång i tiden. Mina föräldrar skänkte en gång vårt gamla bokskåp dit, men vart det har tagit vägen, vet jag inte. De skänkte även en Jesusstaty, som står kvar, och en Dorébibel (tror att det var familjen Dahlmans familjebibel).

Hur som helst, så hämtade Jan och jag skåpet i förrgår och inget gick sönder; det står nu i rummet! Nu kommer jag att ta bort konsollerna från väggen i rummet, liksom de tillhörande hyllplanen, och rensa ut litteratur jag inte känner att jag vill ha kvar. Jag tror att det kan bli ett fint rum så småningom! :-)






Inga kommentarer: