onsdag 10 december 2014

I natt blåste taket av kyrkbygget

Eller i morse. Jag såg det inte. Upptäckte bara på förmiddagen att några var vid kyrkbygget och reagerade när jag såg tre personer gå ut på åkern på motsatta sidan om vägen, där det också såg ut att ligga en samling - kunde det vara takplåtar som blåst av?

Igår var jag inne på SMHI, eftersom det hade börja blåsa rätt kraftigt här. 33 vädervarningar klass 1 var utfärdade över delar av Sverige, som västkusten och Västra Götaland upp till sydvästra Vänern, men ingen på den östra Vänerkusten eller mellan Vänern och Stockholm - detta trots att vädervarningen gällde själva Vänern och även Östersjön. Skälet till att jag gick in och kollade var att min bror tänkt sig till Kristinehamn från Stockholm, men var tveksam, p g a att det skulle bli dåligt väder.

Jag tänkte när jag såg vädervarningarna att det nog skulle blåsa rätt bra hit upp också, för det brukar blåsa här. Blåser det inte i Värmlands Säby ca en mil härifrån, så blåser det här.

När jag strax därefter såg Bengt Bygdéns Byggs bil stå tvärs över vägen, anade jag att det var som jag trodde och gick dit. Alla långhusets takplåtar hade blåst av och låg utspridda ca 50 meter ut på åkern. Med sig hade de också tagit en elva meter lång stock. Två andra stockar låg nedanför kyrkbygget.

Enorma krafter måste ha lyft taket så långt. Min gissning är att bara plåten väger flera ton. Kan det ha varit en tromb? Vad hade hänt om det hade legat en liten sommarstuga vid nedslagsplatsen? Det var allt en väldig tur i oturen att det bara var en lerig åker där taket slog ned!

Det är Bengt Bygdén, Gunnar Roos och Håkan Petersson som dels med bil, dels med handkraft, drar och släpar upp de nedfallna tak- och, gällande stocken, väggbitarna från åkern. Bengt och Håkan upptäckte vad som hänt när de var på väg till ett annat jobb.


Här ligger två stockar nedanför kyrkan
Den här stocken gick av när den slog ned på åkern.
De deformerade takplåtarna ihopsamlade.
Den här stocken var alltså ursprungligen 11 meter lång!

Inga kommentarer: