söndag 17 april 2011

Tripp, trapp, trull....

Trapp kommer på andra plats, eller hur? Jo, visst. Och det är vad jag måste låta trappan göra, kom jag på när jag var till landet idag. Det är nämligen bara att lyfta blicken lite och titta på hur det ser ut ovanför den tilltänkta trappan.... ....och då ser det ut så här! Plåttaket med en vikt fals, som skall stoppa regnvattnet och leda ut det till utloppet på hörnet, har rostat sönder. Det blir m a o fritt fall för alla regndroppar rakt ned på trappen, om jag inte först gör något åt taket. Taket är rostigt och dessutom regnar det in i kapprummet. Jag kan bara göra en inte alltför vågad gissning att det inte bara är plåttaket som måste bytas, utan även en del virke under.... Här syns det tydligt att det finns rötskador i virket, bl a i denna regel, som håller upp plåttaket...Ja, så här är det väl när man väl börjar göra iordning gamla hus. Vissa åtgärder blir plötsligt mer påkallade än de andra. Detta får således prio ett, före kakelugnar eller var det vara månde. Rent allmänt måste huset plåstras om exteriört en smula och inte bara en smula.....det finns diverse fönster osv som verkligen måste åtgärdas den här sommaren. Jag lär inte få några fritidsproblem! I månens sken, kl 20.50 ikväll, syns dock inte bristerna.

Inga kommentarer: