torsdag 7 januari 2016

Vackert och kallt

Idag låg solen på mot nya kyrkan i Backa, men när jag gick in för att hämta kameran, hann den gå i moln. Så här såg det ut mitt på dagen, iallafall. Kallt och en del har haft strömavbrott här, liksom i princip hela Amnehärad. Jag har dock klarat mig.

Termometern utanför skolsalen visar -12 men den sitter precis utanför en lampa, som jag har på för att se något när jag kommer in i skolsalen och för att få en glugg i den rimfrost som annars täcker alla fönster där, så det är nog kallare. Dock något mildare här på berget än i dalgångar, har jag förstått!


Hönorna är ute och letar mat och vatten och potatisen puttrar på spisen, så snart ska de få lite varmt i magen!

Jan skulle just hjälpa mig att få igång bilen, som går knackigt nu sedan jag p g a priset gått över till bensin. Under de 10 år jag enbart tankade E85 gick den igång oklanderligt även på vintrarna och utan motorvärmare....

Dessvärre går inte Jans bil igång heller, så han måste skaffa hjälp i sin tur nu....Ja vintern här är en konstart, kom jag på igår. Allt måste pusslas ihop. Hönsen måste hållas mätta och varma utan uppvärming inne och vatten måste hämtas och värmas på spisen, eftersom min pump har frusit för länge sedan.

I natt flyttade jag ner till rummet innanför köket och sov där för första natten. Det är nu det varmaste rummet och uppvisar den bastuliknande värmen av + 9 grader C. Katten vägrade nämligen att gå upp och sova på vindsloftet igår, så då flyttade jag ner sovsäcken och petflaskorna och sov nere jag också!

Jag eldade både i kök, hall och skolsal igår, men av det märks inte ett spår idag, så det är mycket att elda för stunden och i förlängningen för kråkorna! I hallen och trappen är det minusgrader.

Hej, hopp, snart är det vår! :-)


Inga kommentarer: