söndag 15 februari 2015

Det piper under Ingeborg

De senaste tre veckorna har Ingeborg ruvat. Eftersom det har varit både trångt i hönshuset, för få reden och för många tuppar inkl ungtuppar, har hon dels fått värna sig och sina ägg mot påflugna tuppar, som inte dragit sig från att försöka para sig med henne i redet, dels i vanlig ordning ruvat inte bara sina egna ägg  (ja, i vanlig ordning vad gäller de hönor som hittills ruvat - för Ingeborg är det första gången).

Nu har jag iallafall hört det pipa två gånger från hennes rede. Första gången jag tittade såg jag två små kycklingar och efter det har det pipit ännu en gång, så minst tre torde hon ha kläckt fram! Nu hoppas jag att ingen skall klättra över kanten och ramla ned på golvet, så att jag hittar en kall liten krabat imorgon!

Ingeborg är en mycket viljestark höna, men trots detta har jag varit tvungen att hjälpa henne in i redet flera gånger. En gång lade hon sig också i fel rede, efter det att jag satt upp byggplast, som jag klippt i remsor, för att skydda henne från tupparna.

Nu blir det spännande att se hur många kycklingar hon fått! Förhoppningsvis är det också fler hönor än tuppar! Jag hoppas kunna lägga in en bild under de närmaste dagarna.

Det här redet gjorde jag klart i förrgår kväll i skenet av pannlampan. Det består av två dörrar som hörde till väggskåpet i skolsalen (nu nertaget), några gamla brädor, spik, några gångjärn, hasp och hake. Det verkar funka mycket bra, för redan idag låg det en hel hög ägg i det!

Inga kommentarer: