söndag 15 september 2013

Vinbärstjuven

Ja, just det. Tuppen, var det. Tagen på bar gärning och fångad på bild medan brottet pågick! :)
Den liter vinbär jag plockade idag blev nog sommarens sista. Har plockat 6 liter och Stina plockade 2 liter till släktträffen. Hönorna håller gärna till under vinbärsbuskarna och hoppar upp och försöker ta dem som växer, eller vuxit, på de nedersta grenarna. I synnerhet tuppen. Inte underligt att han nu tar chansen när han kan!

Jag förstår honom. Jag har i stort sett repat av lite vinbär från de där buskarna och stoppat i munnen varje gång jag gått förbi dem och hela sommaren. Ja, jag gör det än. Bra och billig c-vitaminkälla som räcker länge!

Men nu är det snart slut på det goda. Den här sista litern var trögplockad. Många övermogna bär fick nämligen rensas bort, och de fanns på varenda klase.

Ikväll regnar det och blåser, om det än inte är så kallt. En klar signal om att hösten är i antågande, är det i varje fall. Löven på gräsmattan utgör för övrigt ett synbart tecken på att hösten redan börjat. En fin och klar höst, med en hel del sol också, får vi hoppas att det blir!

Inga kommentarer: