lördag 6 oktober 2012

Höstsoligt på landet

Igår var jag och grejade på landet ett par timmar på eftermiddagen. Lars-Erik Jern från Kronkärr skulle komma, vilket han också gjorde vid halv sex-tiden och hjälpte mig byta ut en trasig nockpanna och två trasiga takpannor. Tänk vad det betyder att få hjälp även med smärre saker och därmed få dem gjorda!

Trots att det var mot kvällningen värmde solen riktigt skönt. Äpplena är riktigt goda och en del faktiskt av rätt bra kvalitet.

Jag sågade upp några grenar till ved som fyllde ca en sockerlåda. Den var tung (veden är ju rätt blöt nu) och p g a det ryggonda ska jag inte bära tungt framför mig (även svårt att dra skottkärra), så jag lassade därför upp lådan på axeln, så som jag sett många afrikaner i Rudskoga göra med sina jordgubbslådor. Det var tungt och jag kände mig ömklig jämfört med alla dessa spänstiga, starka och balanserande afrikaner. Jag tänkte hur mycket och tungt de ofta bär på sina huvuden och förstår inte hur de klarar att bära tunga bördor på huvudet längre sträckor. Obegripligt och beundransvärt!

 
Lars-Erik hjälpte mig också ta bort skyltarna "Sakta ner" ute vid vägen, så nu får de stå inne över vintern. Plockade med mig en påse äpplen, några små squash och tomater hem. Hoppas inte frosten kommer än på ett tag!

Inga kommentarer: